runner

Jak se přes zimu zlepšit? Jezdit na běžkách!

22.1.2017

Určitě jste si všichni všimli toho, že venku není úplně teplo a konečně máme pravou zimu. Samozřejmě, že normálně bych nevím co dal za to, abychom tady u nás měli celoročně léto, ale musím se přiznat, že tahle zima mi vůbec nevadí. Až na jednu věc. Nesnáším běhání v zimě a myslím, že nejsem sám. Venku se špatně dýchá, klouže to a ve zpoceném oblečení rychle prochladnete. No a tak mi většinou nezbývá nic jiného než jít na pás do posilovny, kde je to strašná nuda a nikam mě běhání (křečkování) na něm neposouvá. Ale díky tomu, že venku máme pravou zimu, je tu ještě jedna možnost. Běžky. Věřte, že ty vás jednak pobaví, podíváte se na nová místa a ještě k tomu se setsakramentsky zlepšíte.

Běžky jsou vynikající možností pro běžce, jak vylepšit svou kondici, vytrvalost a sílu. Mně na běžkách nejvíc baví to, že zapojíte celé tělo. Jestli jste ještě běžky nezkoušeli, tak věřte, že je to dost odlišný pohyb od klasického běhu. Běžecké lyžování je navíc silově vytrvalostní sport, a tak v pohodě zastoupí i silový trénink v posilovně. Při běhání na lyžích zapojíte výrazně horní končetiny, břišní svaly, ale také svaly zádové. Tyto oblasti v rámci klasického běhu nejsou zatěžovány a vznikají tak nerovnosti ve svalové hmotě na těle, které se díky běžkování odstraní.

Z vlastní zkušenosti můžu říct, že při běhání na běžkách se mnohem intenzivněji dýchá. Díky tomuto tréninku tak sportovec také výrazně zlepší kapacitu plic a maximální spotřebu kyslíku. Běžecké lyžování je totiž o dost výbušnější a intenzivnější typ pohybu než klasické běhaní a po tréninku jsem pokaždé docela „vyflusanej“.

Já jsem na běžkách poprvé stál přesně před rokem a první pokus rozjet se skončil asi tak po dvou vteřinách na zemi. Při dalším pokusu jsem vydržel o pár sekund déle a tak se postupně „zlepšoval“ až jsem dneska strávil na běžkách cca 8 hodin. Všechny tyto moje chabé pokusy na počátku rozjet se totiž ztroskotaly na mé špatné rovnováze a koordinaci. Tu na běžkách vylepšíte. Úspěšné zvládnutí koordinace pohybu skluzu a odpichu, změn směru jízdy a koordinace těžiště vám velice pomohou při letních bězích v nerovném  a měkkém terénu.

Běžky jsou navíc mnohem šetrnější k našemu tělu. Na běžkách kloužeme, a tak jsou eliminovány prudké dopady, které způsobuje běh. Šetříme tím tak své klouby a vazy. Opravdu, po zařazení běžek nemám žádné problémy s klouby, achilovkami, okosticí atd.

Pro nezasvěcené je dobré připomenout, že existují dva základní typy běžeckého lyžování. Klasika a skate. V rámci běžecké přípravy je vhodnější technika klasická, kdy jsou zapojeny podobné svaly jako u běhu. Skate je technika novější a mě osobně baví víc. Takže jestli chcete jezdit jako Gabča, tak skate.

Běžecké lyžování ale přináší mnohem víc než jen zlepšení fyzické kondice. V České republice existuje neskutečné množství běžeckých tras, které jsou skvěle upraveny. Podobné možnosti mají možná ve Finsku. Navíc se podíváte na nová místa a ty panoramata opravdu stojí za to. Takže jestli ještě neozkoušel běžky a váhá, jestli jo nebo ne, tak neváhejte a po hlavě na ně. Minimálně si užijete na začátek hodně srandy.

1 komentář k “Jak se přes zimu zlepšit? Jezdit na běžkách!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *