runner

Jídlo běžce I „Návrat k základům: snídaně“

14.3.2017

Najít rovnováhu a správná jídla před běžeckým tréninkem byl pro mě v začátcích jeden z největších problémů. Než jsem zjistil, která jídla mi opravdu vyhovují a dodají mi dostatek energie na běh, uplynula celkem dlouhá doba (v lecčems jsem pomalej, takže u mě to jde v tomhle případě do let) Vím, že jedním ze základních kamenů pro to, abychom se ve svých výkonech zlepšovali, je stravování. Stravou se tak budu zabývat v následujících příspěvcích, dnes to bude s receptem na správnou předtréninkovou snídani. Ne nadarmo se říká „snídaně, základ dne“. Moje nejoblíbenější jídlo dne.

Stravování a různé diety se v poslední době staly snad celospolečenským tématem. Zabývají se jím všichni. Každý reaguje na potřeby a tlak dnešní doby, která od nás vyžaduje být co nejzdravější, nejhezčí a nejlepší. Existuje celá řada různých diet. Paleo, Raw, vegetariáni, low-carb a mnoho dalších. Až mě udivuje, jak jsme se snadno vzdali dříve oblíbených hamburgerů a smažených hranolek z Mekáče. Tak mě napadá, že přece jenom jdeme alespoň v něčem správným směrem.

Myslím si, že bychom se ale měli nejdříve zaměřit na naprosté základy. Protože je jasné, že dodržovat základy je snadnější, než se zaměřit na pro většinu z nás neudržitelný cíl jíst například pouze raw. Pamatujte, že nejlepší dieta je taková, kterou dokážete držet dlouhodobě.

Moje cíle před změnou jídelníčku byly asi takové:

  • Jíst taková jídla, abych si nemusel počítat kalorie
  • pokud přibírat na váze, tak co nejvíce svalů
  • nemuset se ohlížet na skladbu jídel s ohledem na trénink-jíst tak, abych mohl jít běhat kdykoliv během dne a nezabývat se tím, jestli můžu jít, když jsem právě snědl to a to
  • mít v hlavě tolik receptů, abych byl zasycený a nemusel po nocích vykrádat ledničku

Vzal jsem to tak od základů. Nevynechávám ze svého jídelníčku žádné složky stravy. Naopak se snažím o vyváženou stravu. Tedy od všeho trochu. Co to znamená od všeho trochu? Vyvážená strava se ve svém jádru skládá ze tří složek- tuků, bílkovin a cukrů. Ani jednu z těchto složek tak nevynechávám ve svých jídlech. Zaleží pouze na skladbě jídel. Cukry se snažím přijímat zejména během snídaně a oběda. Na večer si naopak nechávám více jídel obsahujících bílkoviny a tuky. Každé jídlo by ale mělo obsahovat všechny tyto tři složky (v různých proporcích).

Největší problém dodržovat toto pravidlo jsem v začátcích měl se snídaní. Dříve jsem startoval den s rohlíkem, čajem a třeba banánem. Za hodinu jsem ale už byl opět hladový. Postupem času jsem se tak dostal k ovesným kaším. Jsou rychlé, jednoduché a obsahují všechny tři složky-tuky, bílkoviny a sacharidy. A to ve správných proporcích pro první jídlo dne. Tedy nejvíce sacharidů.

Co na kaši potřebujeme?

  • ovesné vločky
  • mléko (polo/plnotučné)
  • vodu (já vařím kaši v poměru 2:1, tedy dva díly mléka na jeden díl vody)
  • javorový sirup
  • ořechy
  • zralý banán
  • lesní ovoce
  • skořice

Udělat dobrou kaši je velmi jednoduché, a tak jsem se to naučil i já. Nejčastěji si ji dělám ze zředěného mléka. Použiju 200ml mléka a 100ml vody. Přidám vločky (asi jeden hrnek). A přivedu k varu za stálého míchání. Přidám javorový sirup a přisypu trochu skořice. Kaše sama začne tuhnout, což je signál pro servírování. Navrch přidám ovoce, ořechy a někdy arašídové máslo. Jídlo mi dodá dostatek energie i na dlouhé tréninky a bez hladovění vydržím až do oběda.

Tak dobrou!

 

 

 

 

7 komentářů k “Jídlo běžce I „Návrat k základům: snídaně“

  1. Svatá pravda co píšeš 🙂
    Taky ke snídani hlavně kašuju 🙂 na bytě mám instantní od Nominy a doma hezky vařím 🙂 Jo a máš ji krásně nazdobenou v tom úvodu článku!

  2. Pěkně napsané, teprve objevuji jak běh tak stravu k němu, abych nevrhla po prvním km… Co říkám např. na polentovou kaši + ořechy + banán?? (kukuřičná polenta, mléko, voda+rýžový sirup)

    1. já si to určitě dovedu představit tu polentovou kaši, já jsem zvyklý na ovesný vločky, které jsou sice trošku těžší do břicha, ale po chvíli slehne a běží se parádně.

  3. Taky ráno kašuju. Objednávám si z foractiv jemne vlocky a ty staci jen zalít horkou vodou nebo mlékem, je to rychlovka. Je pravda, že po tehle snídani muzu jít klidne běhat hned.

  4. ahoj, také nedam dopustit na kaše 🙂 vločky (Lídl) nevařím, ale jen zaleji vodou (někdy teplou někdy třeba jen studenou, dle času) přidám různá semínka a oříšky, drcené kakaové boby a nakrájené datle, nechám chvíli nasát a pak už si jen mlaskám. Když mám kliku, tak mám doma i rostlinné mléko, ale pochutnávám si i po zalití čistou vodou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *