runner

Jídlo běžce III „Běh jako nejlepší pomocník při hubnutí“

19.4.2017

Po delší době se hlásím s článkem o běhání. Tentokrát ani ne tolik o jídle, ale přesto bych ho zařadil do seriálu „Jídlo běžce“, protože s jídlem dnešní téma úzce souvisí. Dnes bude řeč o hubnutí, ztrátě hmotnosti, zkrátka o snaze vyhnat špeky z těla. Běhání je v tomto skvělý pomocník, i když stále platí, že z větší části je to „vyhnání špeků“ o jídle.

Proč jsem se tento článek rozhodl sepsat? Protože mi běhání na začátku v hubnutí pomohlo nejvíce. Budu tak psát o něčem s čímž mám doopravdy osobní zkušenost. Bohužel nemám takové ty fotky před a po, nebo teda zatím jsem je nenašel v našem domácím archivu, ale moje „tloušťka“ mě tenkrát přiměla k tomu, abych začal s pohybem, potažmo běhat.  Tak nějak jsem tušil, že běhání by mohl být ten správný pohyb, který mi pomůže shodit nějaké to kilo. V té době jsem ještě hrál tenis a měl pravidelné tréninky, ale na mojí postavě to úplně vidět nebylo. Byl jsem takovej celkově větší, takže jsem měl sílu na údery a alespoň mi míče na druhou stranu kurtu lítaly. Běhat po kurtu mi ale moc nešlo a váha šla spíš nahoru, a to hlavně kvůli stravě. Byl jsem schopný sníst pytlík bonbónů během chvíle. A tak jsem zkusil běhání. Výsledky se dostavily celkem rychle, a to jsem chodil běhat dost nepravidelně. Konečně něco fungovalo. Je těžké najít jiný sport, který by byl na hubnutí více efektivní. Proto jestli už běháte, tak v tom pokračujte. Pokud chcete zhubnout, tak s běháním začněte.

PROČ?

Hubnete, i když regenerujete

Běh je intenzivní typ pohybu, takže stimuluje k „poběhacímu“ spalování více než méně intenzivní typ sportu. Když bychom například porovnali běhání a chůzi, tak běhání je jednoznačně v tomto ohledu vítězem. A to právě díky spalování po skončení běhu. Možná se teď trochu divíte, nebo si říkáte, co to píšu za blbosti, protože poslední dobou se všude píše o tom, jak je chůze účinnější než běhání. Já tím účinkem a trendem v posilovně byl taky trochu „nahlodanej“, a tak si občas nastavim pás do kopce a šlapu. Nedávno jsem ale narazil na studii, která porovnávala lidí běhající a chodící stejné vzdálenosti. Jedni zkrátka 10 km běhali, druzí chodili do mírného kopce. V dlouhodobém srovnání výsledků vedlo v 90 % běhání ke spalování více kalorií, a to právě díky výdeji energie v době po běhání.

Běhání šetří čas

I kdyby výše zmíněný bod neplatil a chůzí by se spalovalo stejné množství kalorií jako během, tak během spálíte kalorie rychleji. Jednoduše kilometr uběhnete rychleji než ho ujdete. Jinými slovy to, co chůzí spalujete hodinu, spálíte během přibližně 2-3x rychleji.

Je to levné!

Psal jsem to už několikrát, ale přesto to napíšu znovu. Běhání je levné. I když mnozí z nás již za ta běžecká léta nastřádala pěknou řádku běžeckého vybavení, hodinek, GPS měřidel a já nevím čeho všeho ještě, tak jsou to věci bez kterých se při běhu obejdete. Zkrátka je nepotřebujete. Stačí koupit kvalitní obuv a to je vlastně všechno, protože kraťasy a triko má ve skříni každý z nás i tak. Běhání neomezuje ani při cestování, protože běhat se dá všude a jak jsem už napsal, „stačí“ (protože i to je někdo nadlidský výkon je nezapomenout) sbalit pouze boty.

Záplava štěstí

Žádné cvičení či sport nebude účinné pokud vás nebude bavit. To je základ k úspěchu. Když vás cvičení nebaví, tak u něj jednoduše nevydržíte. Běhání je známé tím, že vyplavuje endorfiny, tedy hormony štěstí. Ty například během chůze tak intenzivně nepocítíte. Těm, kteří to znají to nemusím vysvětlovat, ale vy, kteří s během teprve laškujete chci říct, že to opravdu funguje. Je vědecky prokázané, že v rámci intenzivní sportovní aktivity se endorfiny vyplavují ve větší míře, než v průběhu méně intenzivního cvičení. Ale popsat ten pocit po doběhnutí slovy prostě nedokážu, to si každý musí zažít sám.

Na druhou stranu každá věc má dvě strany mince. I běhání má své nevýhody. Zaprvé běhání není vhodné pro starší o obézní lidi z důvodu zatížení kloubů. No a dalším mínusem, který se dá rychle změnit v plus je to, že běžec začátečník nedokáže běhat tak dlouho a v takovém tempu, aby dostatečně spaloval tuky. Proto je dobré začít postupně, zkoušet indiánku, chvíli běžet a chvíli chodit.

A jaká je tedy souvislost se stravou? I přes všechny výše zmíněné argumenty to bez úpravy jídelníčku nejde. Nebo alespoň ne absolutně. Já na začátku stravu moc neřešil a během jsem i přesto zhubnul. Hubl jsem ale pouze do určitého bodu, potom se hubnutí jakoby zaseklo a dál už efekt přestával být takový. Začal jsem se tak učit zdravěji stravovat, běhal jsem stále stejně a hubnout jsem opět začal. Proto i když je běhání opravdu skvělý způsob, jak se zbavit špeků, tak je nutné začít dodržovat také stravu.

1 komentář k “Jídlo běžce III „Běh jako nejlepší pomocník při hubnutí“

  1. Tome, nechtěl bys pro inspiraci zveřejnit (klidně mailem poslat), jak vypadá skladba tvého jídelníčku v kombinaci s během? 🙂 pořád trochu tápu a zdá se mi, že mám příliš velký příjem sacharidů 😛 díky!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *